රතු මුහුදේ ඇති වු අර්බුදය සමඟ 2024 ජනවාරි මාසයේදී කොළඹ වරායේ මේ වන විට නැව් පැමිණිමේ ප්රතිශතය 68% කින් වැඩි වී තිබේ.
2023 දී කොළඹ වරායේ බහාලුම් ප්රමාණය සම්මත අඩි 20 කන්ටේනර් ඒකක (TEUs) ලක්ෂ 69.4ක් වූ අතර දෙසැම්බර් මාසයේදී මාසික මෙරටට පැමිණි ඇති ප්රමාණය වසරින් වසර 15% කින් වැඩි විය.
වරායට ඇතුළු වීමට නැව් පෝලිම් ගැසී ඇති අතර ඇතැම් නැව් මාර්ග ඉවතට හරවා ඇති බව දැනගන්නට ඇත. වරාය ධාරිතාව ඉක්මවා වැඩ කිරීමට මේ වන විට සිදුව ඇති බව වාර්තා වේ.
වරාය සේවකයන් පවසන්නේ තමන් දිනපතා අතිකාල වැඩ කරන්නේ වැඩ බරට මුහුණ දීම සඳහා බවයි. එක් සේවකයෙකු වන කුමාර පවසන්නේ ඔහු උදේ පාන්දර වැඩට යන බවත් රාත්රියේදී නැවත පැමිණෙන බවත් නිදා ගැනීමට පමණක් බවත්ය.
රතු මුහුද අවහිර වීම හේතුවෙන් කොළඹ වරායට නැව් ගමනාගමනය ඉහළ ගොස් තිබේ. ලෝකයේ වෙළඳාමෙන් 10% ක් පමණ රතු මුහුද හරහා සිදු වේ.
නොවැම්බර් 14 වන දින, යේමනයේ තථ්ය රජය, අන්සරල්ලා බබ්-එල්-මන්දාබ් සමුද්ර සන්ධිය අවහිර කිරීම ආරම්භ කළේය. මෙය ඊශ්රායලය විසින් ගාසා තීරයට බෝම්බ හෙලීමට සහ වටලෑමට ප්රතිචාර දැක්වීමක් වශයෙනි. බෝම්බ ප්රහාරයෙන් මේ වන විට ළමුන් 10,000 ක් ඇතුළු 22,000 කට වැඩි පිරිසක් මිය ගොස් ඇත.
ඊශ්රායලයට සම්බන්ධ නැව් සහ ඊශ්රායල වරායන් වෙත යාත්රා කරන නෞකා වලට අන්සරාල්ලා ප්රහාර එල්ල කිරීම හේතුවෙන්, නැව් සමාගම් කිහිපයක් රතු මුහුද හරහා සේවා අත්හිටුවා ඇත.
මේවාට MSC, Maersk, Hapag-Lloyd, Evergreen සහ Cosco ඇතුළත් වේ. ඒ වෙනුවට ඔවුන්ගේ නැව් සුබ පැතුමේ තුඩුව වටා යාත්රා කරනවා. කොළඹ වරාය ඈත පෙරදිග සහ සුබ පැතුමේ තුඩුව අතර ඇති පහසුම සංක්රමණ ස්ථානයයි. එබැවින් බොහෝ නැව් සමාගම් තම භාණ්ඩ ප්රවාහනය කිරීමට කොළඹ භාවිතා කිරීමට පටන් ගෙන ඇත.