COVID-19 රෝග ව්යාප්තිය හේතුවෙන් ඇති වූ අවිනිශ්චිතතාවන් සහ ආර්ථිකය මන්දගාමී වීම ඇතුළු අභියෝග හමුවේ පවා, සිය ගනුදෙනුකරුවන්ට බාධාවකින් තොරව උසස්ම තත්වයේ සේවාවක් ලබාදීමට DFCC බැංකුව කටයුතු කළේ ය.
මේ නිසා Global Brands UK විසින් 2021 වසරේදී බැංකු හා මූල්ය කාණ්ඩය යටතේ ශ්රී ලංකාවේ ‘වඩාත්ම විශ්වාසය දිනූ පාරිභෝගික බැංකු සන්නාමය’ සහ ‘විශිෂ්ටතම පාරිභෝගික සේවා බැංකුකරණ සන්නාමය’ ලෙස DFCC බැංකුව නම්කරන ලදි.
2025 වසර වන විට ශ්රී ලංකාවේ වඩාත්ම පාරිභෝගික කේන්ද්රීය සහ, වඩාත්ම පුළුල් ලෙස ඩිජිටල් තාක්ෂණය භාවිතා කරන බැංකුව බවට පත්වීමේ අරමුණින් DFCC බැංකුව සිය ආයතනික ක්රමෝපායට සමගාමීව, T24 Temenos Core Banking System දියත් කරමින්, විශේෂාංග රැසකින් සමන්විත මාර්ගගත බැංකුකරණ සේවා පදනමක් හඳුන්වා දීමට කටයුතු කළේ ය. මේ ආකාරයට නව ප්රධාන බැංකුකරණ සේවා පද්ධතියක් භාවිතයට ගැනීම මගින් ගනුදෙනුකරුවන්ට නවීනතම ඩිජිටල් තාක්ෂණය ඔස්සේ ඉතාමත් පහසුවෙන් තමන්ට අවශ්ය සේවාවන් ලබාගැනීමට අවස්ථාව හිමි වී තිබේ.
තම මූලික අරමුණ අනුව සැලසුම් කළ විධිමත් ක්රමෝපායක් ක්රියාවට නැංවීම තුළින් තමන් අපේක්ෂා කළ ප්රතිඵල ළඟා කරගැනීමට DFCC බැංකුවට හැකියාව ලැබිණි. COVID-19 රෝග ව්යාප්තිය ඔස්සේ මතු වූ අභියෝගවල ප්රතිඵලයක් ලෙස නිර්මාණය වූ නව ව්යාපාරික අවස්ථා ග්රහණය කරගැනීම සඳහා නවීන තාක්ෂණය වෙත යොමුවෙමින්, මිනිසුන්ට සහ ව්යාපාර වලට සෞභාග්යය උදාකර ගැනීමට අත්වැලක් වීම බැංකුවේ මූලික අරමුණ විය.
COVID-19 රෝග ව්යාප්තිය හේතුවෙන් බලපෑමට ලක් වූ ගනුදෙනුකරුවන්ට සහය වීම සඳහා බැංකුව විසින් වැඩසටහන් රාශියක් ක්රියාවට නංවන ලදි. ශ්රී ලංකා මහ බැංකුවේ මාර්ගොපදේශයන්ට අනුව ක්රියාත්මක කරන ලද සහන හා උපදේශන වැඩසටහන් මීට ඇතුළත් විය.
මෙම ප්රවේශය නිසා, දැඩි අභියෝගකාරී වාතාවරණයක් තුළ පවා ශක්තිමත් මූල්ය ප්රතිඵල සමගින් කැපීපෙනෙන වර්ධනයක් අත්පත් කරගැනීමට DFCC බැංකුවට හැකියාව ලැබිණි. 2021 දෙසැම්බර් 31 දිනයෙන් අවසන් වූ වර්ෂය සඳහා වන විගණනය කරන ලද මූල්ය ප්රකාශයන්හි ඇතුළත් කරුණු පහත දක්වා ඇති අතර, අන්තර්වාර මූල්ය ප්රකාශයන් සම්බන්ධ ශ්රී ලංකා ගිණුම්කරණ ප්රමිත 34 (Sri Lanka Accounting Standard 34 – LKAS 34) ට අනුකූලව එම කරුණු ඉදිරිපත් කර තිබේ.
මූල්ය ක්රියාකාරීත්වය හා ලාභදායීත්වය
DFCC සමූහ ව්යාපාරය සමන්විත වන්නේ DFCC Bank PLC (DFCC), සහ ඊට අනුබද්ධ Lanka Industrial Estates Limited (LINDEL), DFCC Consulting (Pvt) Limited (DCPL) සහ Synapsys Limited (SL) යන සමාගම්, හවුල් ව්යාපාර සමාගමක් වන Acuity Partners (Pvt) Limited (APL) සහ හවුල්කාර සමාගමක් වන National Asset Management Limited (NAMAL) යන සමාගම් වලිනි.
සමූහයේ විශාලතම සමාගම වන DFCC බැංකුව, 2021 දෙසැම්බර් 31 දිනෙන් අවසන් වූ මූල්ය වර්ෂය සඳහා රු. මිලියන 4,326 ක බදු-පෙර ලාභයක් සහ, රු. මිලියන 3,222 ක බදු-පසු ලාභයක් වාර්තා කළේ ය. මීට සාපේක්ෂව පසුගිය වසරේ බදු-පෙර ලාභය රු. මිලියන 3,398 ක් වූ අතර, බදු-පසු ලාභය රු. මිලියන 2,388 ක් විය.
DFCC සමූහය 2021 දෙසැම්බර් 31 දිනෙන් අවසන් වූ මූල්ය වර්ෂය තුළ රු. මිලියන 4,859 ක බදු-පෙර ලාභයක් සහ රු. මිලියන 3,665 ක බදු-පසු ලාභයක් වාර්තා කර තිබේ. පසුගිය වසරේ මෙම අගයන් පිළිවෙළින් රු. මිලියන 3,994 ක් සහ රු. මිලියන 2,847 ක් විය. සමූහයේ සියලුම සාමාජික සමාගම් මෙම ප්රතිඵල සඳහා ධනාත්මක දායකත්වයක් ලබා දී තිබේ.
බැංකුවේ කොටසක් සඳහා මූලික ඉපැයුම, 2021 දෙසැම්බර් 31 දිනෙන් අවසන් වූ මූල්ය වර්ෂය සඳහා රු. 10.14 ක් ලෙස වාර්තා වී ඇත. මෙය පෙර වසරේ වාර්තා වූ රු. 7.83 ට සාපේක්ෂව 29% ක වර්ධනයකි.
බැංකුවේ කොටස් මත ප්රතිලාභය 2020 දෙසැම්බර් 31 දිනෙන් අවසන් වූ මූල්ය වර්ෂය තුළ 4.93% ක් ලෙස වාර්තා වූ අතර, එය මෙම සමාලෝචනයට අදාළ කාලසීමාවේදී 6.55% දක්වා වර්ධනය වී තිබේ. බැංකුවේ බදු-පෙර වත්කම් මත ප්රතිලාභයද 2020 දෙසැම්බර් මස 31 දිනෙන් අවසන් වූ මූල්ය වර්ෂයේ වාර්තා වූ 0.78% ට සාපේක්ෂව මෙවර 0.91% දක්වා ඉහළ ගොස් ඇත.
ප්රධාන විධායක නිලධාරී තුමන්ගේ අදහස්
“DFCC බැංකුව සෑම විටම ගනුදෙනුකරුවන්ට මුල්තැන දෙමින්, වගකීම් සහගත ලෙස ව්යාපාර කටයුතු සිදුකරමින්, පැහැදිලි අරමුණු සහිතව ලාභ උපයා ගැනීමට කටයුතු කරනවා.
පාරිභෝගික-කේන්ද්රීය සහ, පුළුල් ලෙස ඩිජිටල් තාක්ෂණය භාවිතා කරන බැංකුවක් ලෙස, ගනුදෙනුකරුවන්ගේ ස්ථාවරත්වය සඳහා අත්වැලක් වෙමින්, විශිෂ්ටතම තලයේ පාරිභෝගික අත්දැකීමක් සමග උපරිම වටිනාකම් තිළිණ කිරීම අපගේ අරමුණයි.
අපගේ ප්රකාශිත දැක්මට සමගාමීව, අතිනවීන මූලික බැංකුකරණ පද්ධතියක් ස්ථාපිත කිරීමට අප පියවර ගත් අතර, මෙය 2021 ඔක්තෝබර් මාසයේදී ක්රියාත්මක කරනු ලැබුවා. දැවැන්ත හා සංකීර්ණ ව්යාපෘතියක් වන මෙය ක්රියාවට නැංවීමේදී අනපේක්ෂිත අභියෝග වලට මුහුණ දීමට අපට සිදු වුණු අතර, එහිදී අප සමග අවබෝධයෙන් සහ ඉවසීමෙන් යුතුව කටයුතු කළ අපගේ සියලුම ගනුදෙනුකරුවන්ට අපගේ අවංක ස්තූතිය සහ කෘතඥතාව හිමි විය යුතුයි. ඔවුන්ට වඩාත් හොඳ සේවාවක් ලබාදීම සඳහා දියුණු හා ඩිජිටල් තාක්ෂණික පද්ධති භාවිතයට ගැනීමට අප නිරන්තරයෙන් කටයුතු කරනවා.
පවතින වසංගත තත්ත්වය හේතුවෙන් මතුවී ඇති පෙර නොවූ විරූ අභියෝග හමුවේ පවා, ගනුදෙනුකරුවන්ට බලපා ඇති අයහපත් සමාජ-ආර්ථික තත්ත්වයන්ට එරෙහිව කටයුතු කරමින්, විශේෂයෙන් සකස් කළ මූල්ය විසඳුම් හරහා ඔවුන්ට අත්වැලක් වීමට DFCC බැංකුවේ කාර්ය මණ්ඩලය පියවර ගෙන තිබෙනවා. ඉදිරියටත් ආරක්ෂාවට මුල්තැන දෙන බැංකු සේවාවන් හඳුන්වා දීමත්, එම මූලධර්මයන් අනුව අපගේ අභ්යන්තර ක්රියාවලි හැඩගස්වා ගනිමින් ගනුදෙනුකරුවන්ට වඩාත් විශිෂ්ට වූ සේවාවක් ලබාදීමත් අපගේ ඉලක්කයයි.
ශක්තිමත් වත්කම් පදනමක් අප සතු වන අතර, අපට වඩාත්ම වැදගත් වන්නේ අපගේ ගනුදෙනුකරුවන් අප කෙරෙහි දක්වන ළැදියාවයි. ඔවුන්ගේ මුදල් සහ දත්ත සුරක්ෂිතව පවත්වා ගනිමින්, ඔවුන්ගේ මූල්ය අවශ්යතා සපුරාලන නිෂ්පාදන හා සේවාවන් නිරන්තරයෙන් හඳුන්වා දීමට අප කටයුතු කරනවා. අපගේ සේවාවන් නිරන්තරයෙන් වැඩිදියුණු කරගනිමින්, ගනුදෙනුකරුවන් අපේක්ෂා කරන මට්ටමටත් වඩා හොඳ සේවාවක් ලබාදීමට අපට හැකි වී තිබෙන්නේ ඔවුන්ගෙන් ලැබෙන නිරන්තර ප්රතිචාර නිසයි.”
DFCC බැංකුව පිළිබඳව
DFCC බැංකුව වසර 66 කට අධික ප්රෞඪ උරුමයක් හිමි, ශ්රී ලංකාවේ ප්රමුඛතම මූල්ය සමාගමකින් පැවත එන, පුළුල් පරාසයක පැතිරුණු වාණිජ හා සංවර්ධන බැංකු සේවාවන් සපයන වාණිජ බැංකුවකි. හරිත මූල්යකරණයට සහ තිරසාර හා සමාජයීය ව්යවසායකයන්ට අත්වැලක් වෙමින්, රටේ තිරසාර ආර්ථික සංවර්ධනයට දායක විය හැකි ශක්තිමත් ව්යාපාර නිර්මාණය කිරීම ඇතුළුව, වඩාත් ශක්තිමත් දේශයක් බිහිකිරීම උදෙසා උරදෙන ප්රමුඛතම බැංකු අතරින් එකක් බවට පත්වීම, DFCC බැංකුවේ 2030 තිරසාරත්ව ක්රමෝපායේ එක් ප්රධානතම ඉලක්කයකි. එම බැංකුවට 2021 වසරේදී එක්සත් රාජධානියේ Global Brands Magazine වෙතින් ‘ශ්රී ලංකාවේ වඩාත්ම විශ්වාසය දිනූ පාරිභෝගික බැංකුකරණ සේවා සන්නාමය’ සහ ‘ශ්රී ලංකාවේ විශිෂ්ටතම පාරිභෝගික සේවා බැංකුකරණ සන්නාමය’ යන සම්මාන හිමි විය. එමෙන්ම Business Today සඟරාව මගින් DFCC බැංකුව ශ්රී ලංකාවේ ප්රමුඛතම සමාගම් 40 අතරට නම්කර ඇත. තවද එම බැංකුව ICRA Lanka සමාගම වෙතින් [SL] AA- ස්ථාවර’ ශ්රේණිය සහ Fitch Ratings Lanka සමාගම වෙතින් ‘A+ (lka) ස්ථාවර’ ශ්රේණිය හිමිකරගෙන තිබේ.
DFCC Bank forges ahead amidst a challenging environment Financial Results for the year ended 31 December 2021
Despite unprecedented challenges faced due to the pandemic resulting in volatility and economic slowdown, DFCC Bank continued its commitment to serving customers across the country, delivering high-quality uninterrupted banking services. This hard work is attested to by the global recognition that DFCC Bank received from Global Brands UK, being recognised as both the ‘Most Trusted Retail Banking Brand’ and the ‘Best Customer Service Banking Brand’ in Sri Lanka for 2021, in the ‘’Banking and Finance” category.
With the objective of becoming one of Sri Lanka’s most customer-centric digitally enabled banks by 2025, and in line with the Bank’s corporate strategy, the T24 Temenos Core Banking System was implemented on 21 October 2021, along with a functionally rich online banking platform. The transition to the new core banking system will offer customers a digitally enabled, best in class banking service that is flexible and agile.
The Bank was able to achieve expected growth as a result of executing a focussed strategy, driven by its purpose. The core objective being to help people and businesses prosper by embracing change through technological transformation, in order to continue to seize new opportunities resulting from the challenges of the pandemic.
The Bank implemented several concessionary schemes to support customers affected by the pandemic, helping them to emerge stronger, through numerous moratoriums, relief measures and advisory support and services, in accordance with the directives issued by the Central Bank of Sri Lanka.
As a result of this focussed approach and agile manoeuvring, DFCC Bank was able to successfully conclude the year ended 31 December 2021, having delivered robust performance and growth, amidst a challenging economic environment. Thus, the following commentary relates to the audited Financial Statements for the year ended 31 December 2021, and is presented in accordance with Sri Lanka Accounting Standard 34 (LKAS 34) on “Interim Financial Statements”.
Financial Performance Profitability
The DFCC Group comprises of DFCC Bank PLC (DFCC), and its subsidiaries – Lanka Industrial Estates Limited (LINDEL), DFCC Consulting (Pvt) Limited (DCPL) and Synapsys Limited (SL), the joint venture company – Acuity Partners (Pvt) Limited (APL) and associate company – National Asset Management Limited (NAMAL).
DFCC Bank PLC, the largest entity within the Group, reported a profit before tax (PBT) of LKR 4,326Mn and a profit after tax (PAT) of LKR 3,222 Mn for the year ended 31 December 2021. This compares with a PBT of LKR 3,398 Mn and a PAT of LKR 2,388 Mn in the year prior.
The Group recorded a PBT of LKR 4,859 Mn and a PAT of LKR 3,665Mn for the year ended 31 December 2021, compared with LKR 3,944 Mn and LKR 2,847 Mn, respectively, in 2020. All the member entities of the Group made positive contributions to this performance.
The basic earnings per ordinary share (EPS) of the Bank improved to LKR 10.14 for the year ended 31 December 2021 from LKR 7.83 for the comparative year 2020, recording an increase of 29%.
The Bank’s Return on Equity (ROE) improved to 6.55% during the year ended 31 December 2021 from 4.93% recorded for the year ended 31 December 2020. The Bank’s Return on Assets (ROA) before tax for the year ended 31 December 2021 is 0.91%, against a figure of0.78% for the year ended 31 December 2020.
Net Interest Income
The Bank recorded LKR 12,653 Mn in net interest income (NII), which is a 15% increase year on year. This contributed to an increase in interest margin from 2.53% in December 2020 to 2.66% in December 2021.
Other Operating Income
Due to travel restrictions imposed during the year to curb the spread of the pandemic, business momentum was noticeably negatively affected.
The Bank staff at Head office and across branch network working continuously over the year has helped the Bank to increase non-funded business. This effort was fruitful as it resulted in an increase in net fee and commission income to LKR 2,596 Mn for the year ended 31 December 2021, up from LKR 2,061 Mn in the comparative year. Other operating income has increased mainly due to increases in dividend income and gains on the sale of fixed income securities during the year ended 31 December 2021.
Impairment Charge on Loans and Other Losses
Impairment provisions for the year ended 31December 2021 was LKR 4,485 Mn compared to LKR 3,298 Mn in the year prior. The NPL ratio increased from 5.56% in December 2020 to 5.60% in December 2021. In order to address the current and potential future impacts of Covid-19 and other prevailing economic conditions on the lending portfolio, the bank has made adequate impairment provisions, as at 31 December 2021, by introducing changes to internal models to cover unseen risk factors in the present highly uncertain and volatile environment, including additional provisions made for the Bank’s exposure to risk elevated sectors.
Operating Expenses
The Bank’s operating expenses increased from LKR 7,387 million during the year prior to LKR 8,381 million during the year under review, primarily due to increases in transport costs, as result of special transport facilities provided to staff due to covid restrictions and non-availability of public transport, along with all other additional expenses incurred in keeping and maintaining a safe and healthy environment within the Bank’s premises, to support client engagements and servicing. During the year, the Bank also created multiple channels to enhance service delivery to customers through a strong digital drive, providing access to uninterrupted banking services during difficult times. This resulted in an increase in IT related expenses in order to support the infrastructure upgrades. However, the numerous process automation and workflow management systems introduced during the year under review helped to facilitate effective cost controls, which resulted in operating expenses being curtailed and managed at these levels.
Other Comprehensive Income
Investments in equity securities and treasury bills and bonds (fixed income securities) are classified as financial assets and their change in fair value is recorded through other comprehensive income. Accordingly, a fair value loss of LKR 36Mn and a net fair value loss of LKR 2,469Mn were recorded on account of equity and fixed income securities, outstanding as at 31 December 2021 respectively. Unfavourable movements in Treasury bill and bond yields resulted in the fair value loss of LKR 4,532 Mn during the year. A gain of LKR 2,062 Mn was recycled through the Income statement by disposing of selected Treasury bill and bond holdings, originally categorized under fair value through other comprehensive income (FVOCI), with the objective of cash flow management to support loans and advance growth in line with projections. The action also goes in tandem with the bank’s expectations with regard to the domestic interest rate trend, going forward.
Business Growth
Despite the challenging business environment, the Bank continued its growth strategy by increasing both its deposit and loan portfolios during the year ended 31 December 2021. The loan portfolio grew by LKR 63,991 Mn to record LKR 365,901 Mn compared to LKR 301,909 Mn as at 31 December 2020, recording an increase of 21%. The Bank’s deposit base also experienced a growth of 3%, recording an increase of LKR 9,834 Mn to LKR 319,861 Mn from LKR 310,027 Mn as at 31 December 2020. This resulted in recording a loan to deposit ratio of 114%. Further CASA ratio improved to 31.25% as at 31 December 2021. Funding costs of the Bank were also contained by using medium to long-term concessionary credit lines. When these concessionary term borrowings are considered, the CASA ratio further improved to 36.47% as at 31 December 2021.
DFCC Bank continued its approach to tap local and foreign currency related long to medium- term borrowing opportunities to facilitate lending to deserving segments of the market whilst maintaining a high-quality portfolio.
Equity and Compliance with Capital Requirements
In order to support future growth as a full-service retail bank, the Bank has consistently maintained a capital ratio above the Basel III minimum capital requirements. As at 31 December 2021, the Bank has recorded Tier 1 and total capital adequacy ratios of 9.31% and 13.03%, respectively which is comfortably above the minimum regulatory requirements of 8% and 12% including capital conservation buffer of 2%. The Bank’s Net Stable Funding Ratio was 122.43%, which is well above the regulatory minimum of 100%.
CEO Comment
“Ensuring that we run our business responsibly, delivering profit with purpose, DFCC Bank will always place our customers at the forefront of everything we do. As a customer centric, digitally enabled bank, we will continue to be a source of stability to our customers and deliver value through an unmatched, top-of-the-line customer experience.
In line with our stated vision, the Bank embarked upon implementing a state of the art, core banking system which went live in October 2021. Considering the magnitude and complexity of the implementation, we have had to face some unforeseen challenge and I take this opportunity to express our sincere thanks and gratitude to all our clients, who have been understanding and patient with us this year, as we continuously strive to ensure a more futuristic, digitally-enabled system for our clients.
Despite the unprecedented challenges faced due to the ongoing pandemic, staff of DFCC Bank have and will continue to work with commitment to combat the negative socio-economic effects that have impacted our customers and assist them through tailor made financial solutions. We will continue to introduce banking services that put safety and security at the forefront and ensure that our internal processes are aligned with these same principles to serve our customers better.
We have a strong asset base to be deployed, but nothing is more important than the loyalty we earn from customers, not just by keeping their money and their data safe, but by offering products and services that meet their financial needs and requirements. This loyalty generates both more predictable returns and keen insights, enabling us to continuously improve our services and exceed customer expectations.”
About DFCC Bank
DFCC Bank is a full-service Commercial Bank with a legacy of 66 years that offers a range of commercial and development banking services. The Bank’s Sustainability Strategy 2030 envisions it becoming one of the leading banks that will contribute towards greater resilience, including the creation of Resilient Businesses that contribute to sustainable economic growth by extending support to Green Financing and Sustainable and Social Entrepreneurs. The Bank has won awards for ‘Most Trusted Retail Banking Brand’ and ‘Best Customer Service Banking Brand’ in Sri Lanka, 2021 from the prestigious Global Brands Magazine, UK and was awarded ‘Market leader in Cash Management 2021’ by Euromoney. DFCC Bank was ranked amongst Business Today’s Top 40 Corporates in Sri Lanka. DFCC Bank is rated [SL] AA- Stable by ICRA Lanka Limited and A+ (lka) Stable by Fitch Ratings Lanka Limited