ඛනිජ තෙල් සංස්ථාව (CPC) යටතේ ක්රියාත්මක වන පෞද්ගලික අයිතිය සහිත ඉන්ධන පිරවුම්හල් 577කට තරඟකාරී ඛනිජ තෙල් සැපයුම්කරුවන් සමඟ එක්වීමට ඉඩ සලසන ලෙස ඛනිජ තෙල් අලෙවිකරුවන්ගේ සංගමය සභාපති අනුර කුමාර දිසානායකගේ සහ අගමැතිනි හරිනි අමරසූරියගේ මැදිහත්වීම ඉල්ලා තිබේ.
මෙම තරඟකාරී සැපයුම්කරුවන් වන්නේ ලංකා IOC (LIOC), සිනොපෙක් සහ RM Parks ය.
ඛනිජ තෙල් අලෙවිකරුවන්ගේ සංගමයේ විධායක කමිටු සාමාජිකයකු ප්රකාශ කර ඇත්තේ, මාර්තු 1 වැනිදා සිට ක්රියාත්මක වන පරිදි, ඛනිජ තෙල් සංස්ථාව කිසිදු පාර්ශවකරුවකුගේ දායකත්වයකින් තොරව ඉන්ධන පිරවුම්හල් හිමියන්ට ගෙවිය යුතු අලෙවි නියෝජිත කොමිස් මුදල ඒකපාර්ශ්විකව සහ දැඩි ලෙස කප්පාදු කර ඇති බවයි.
තම ව්යාපාරවල මූල්ය ශක්යතාව සහතික කිරීම සඳහා නව කොමිස් ව්යුහය ප්රමාණවත් නොවීම සම්බන්ධයෙන් ඔවුන් විසින් කරන ලද ඉල්ලීම් සළකා බැලීම ප්රතික්ෂේප කළ බව ඔහු තවදුරටත් සඳහන් කළේය.
එපමණක් නොව, ඛනිජ තෙල් නීතිගත සංස්ථාව සහ අනෙකුත් ඛනිජ තෙල් සැපයුම්කරුවන් රජය විසින් නියම කරන ලද උපරිම සිල්ලර මිලට (MRP) ඛනිජ තෙල් නිෂ්පාදන අලෙවි කළද, ඛනිජ තෙල් නීතිගත සංස්ථාව එහි තරඟකරුවන්ට සාපේක්ෂව සැළකිව යුතු ලෙස අඩු කොමිස් මුදලක් ගෙවා ඇති බවත්, එමඟින් ඉන්ධන පිරවුම්හල් හිමියන්ගේ වියදමින් දැවැන්ත ලාභ උපයන බවත් ඔහු චෝදනා කළේය.
“මීට පෙර, ඛනිජ තෙල් නීතිගත සංස්ථාව යටතේ ක්රියාත්මක වන අලෙවි නියෝජිතයකුට අයත් ඉන්ධන පිරවුම්හල්වලට විකුණන ලද ඛනිජ තෙල් නිෂ්පාදනයේ උපරිම සිල්ලර මිලෙන් 3%ක කොමිස් මුදලක් ගෙව්වා. මාර්තු 1 වැනි දින සිට, ඛනිජ තෙල් නීතිගත සංස්ථාව නව කොමිස් ව්යුහයක් ගෙන ආවා, ඒ යටතේ අපට දැන් ගෙවනු ලබන්නේ උපරිම සිල්ලර මිලෙන් 1.75%ක් පමණ වන කොමිස් මුදලක් පමණයි. LIOC, සිනොපෙක් සහ RM Parks වැනි අනෙකුත් ඛනිජ තෙල් සැපයුම්කරුවන් අපට 3%ක කොමිස් මුදලක් ගෙවීම දිගටම කරගෙන ගියද, ආර්ථික වශයෙන් කළ නොහැකි මෙම නව කොමිස් ව්යුහය දිගටම කරගෙන යෑම සම්බන්ධයෙන් ඛනිජ තෙල් සංස්ථාව දැඩි ස්ථාවරයක සිටිනවා,” ඔහු පැහැදිලි කළේය.
ඔහු තවදුරටත් සඳහන් කළේ, එය පොදු ආයතනයක් වන බැවින්, LIOC, සිනොපෙක් සහ RM Parks වැනි පුද්ගලික, ලාභ අරමුණු කරගත් ආයතන ඛනිජ තෙල් නීතිගත සංස්ථාවේ හැසිරීම ගැන විශේෂයෙන් සැළකිලිමත් වන බවත්, ඔවුන්ගේ ව්යාපාරවල මූල්ය ශක්යතාව සහතික කිරීම සඳහා ප්රමාණවත් කොමිස් මුදලක් ලබා දීමේ අවශ්යතාව හඳුනාගෙන ඇති බවත්ය.
ඛනිජ තෙල් අලෙවිකරුවන්ගේ සංගමයේ විධායක කමිටු සාමාජිකයා පෙන්වා දුන්නේ මෙම පෞද්ගලික හිමිකාරීත්වය ඇති ඉන්ධන පිරවුම්හල්වල හිමිකරුවන් ඉදිකිරීම් සහ ක්රියාත්මක කිරීම සඳහා සැළකිව යුතු ආයෝජන සිදු කර ඇති බවයි.
ඉන්ධන පිරවුම්හල් හිමියන්ට ගෙවනු ලබන කොමිස් මුදල ඔවුන්ගේ එකම ආදායම් මාර්ගය වන බවත්, එයින් සියලු මූල්ය වියදම්, පරිපාලන වියදම්, සේවක වැටුප් සහ අගය එකතු කළ බදු (වැට්) ආදී බැඳීම් සපුරාලිය යුතු බවත් ඔහු සඳහන් කළේය.
ඒ අනුව, ඛනිජ තෙල් නීතිගත සංස්ථාව විසින් කොමිස් මුදල අඩු කිරීම බොහෝ ඉන්ධන පිරවුම්හල් ව්යාපාරවලට දැඩි බලපෑමක් ඇති කර ඇති බව ඔහු කියා සිටියේය.
“බොහෝ ඉන්ධන පිරවුම්හල් දැන් ණය ගෙවීමට නොහැකි වී සිටිනවා. සැළකිව යුතු සංඛ්යාවක් මෙහෙයුම් සම්පූර්ණයෙන්ම නතර කිරීම අද්දර ඉන්නේ,” ඔහු පැවසීය.
තවද, ඉන්ධන පිරවුම්හල් හිමියන් තම දුක්ඛිත තත්ත්වය ඛනිජ තෙල් නීතිගත සංස්ථාවට පැහැදිලි කිරීමට නැවත නැවතත් උත්සාහ කළද, ආර්ථික වශයෙන් කළ හැකි කොමිස් ව්යුහයක් සකස් කිරීම සඳහා මෙම ගැටලුව පිළිබඳ විනිවිද පෙනෙන, බහු පාර්ශ්ව අධ්යයනයක යෙදීමට ඛනිජ තෙල් නීතිගත සංස්ථාව ප්රතික්ෂේප කළ බවත් ඔහු තවදුරටත් කියා සිටියේය.
එහි ප්රතිඵලයක් ලෙස, වත්මන් කොමිස් ව්යුහය නැවත සලකා බලා නිවැරදි කරන ලෙස හෝ තරඟකාරී ඛනිජ තෙල් සැපයුම්කරුවන් සමඟ පෙලගැසීමට ඉන්ධන පිරවුම්හල් හිමියන්ට අවසර දෙන ලෙස ඛනිජ තෙල් නීතිගත සංස්ථාවෙන් ඉල්ලා සිටීමට ජනාධිපතිවරයාගේ සහ අගමැතිවරයාගේ මැදිහත්වීම ඉල්ලා සිටීම හැර වෙනත් විකල්පයක් ඛනිජ තෙල් අලෙවිකරුවන්ගේ සංගමයට ඉතිරි වී නැත.
- ceylonwire.lk